KÖPVILLKOR  OXO OPTIK AB

Sammanfattning 

Nedan sammanfattas OXO´s köpvillkor. Du finner de fullständiga köpvillkoren i efterföljande kapitel. Där finns också sammanfattat en liten "köpguide", som beskriver hur Du går tillväga för att handla från OXO Optik. 

Vi erbjuder följande fraktsätt:

- DHL-ServicePoint, spårbar försändelse, sms avisering för snabbast leverans.

- För mindre försändelser brev frakt

- Avhämtning på OXO Optiks lager på Sandåkra 86, Skurup. Boka tid. 

 Du kan betala med följande betalsätt: 

- Faktura 14 dagar, faktura avgift 30 kr.

Villkor för att handla på faktura

Du har fyllt 18 år

Du har en stadigvarande inkomst av tjänst

Du har minst 120 000 kr i årsinkomst

Du har inga betalningsanmärkningar

Du har uppgett samma leveransadress som folkbokföringsadress 

Vi gör sedvanlig kreditupplysning på samtliga faktura beställningar

- Bank- och Kreditkort (Visa, Mastercard, Eurocard ) 

- Förskottsbetalning till OXO Optik AB  bankgiro 5083-9984, märk din inbetalning med ditt namn och ordernummer. Väljer du detta betalsätt får du en pocketkikare i bonus (Obs1 gäller för köp över 1000:- kr. )

- Efterkrav genom DHL ServicePoint, tillkommer 53 kr i avgift. Du betalar när Du hämtar ut paketet. 

Om Du har några frågor så är Du välkommen att kontakta oss på telefon 0411-39950 eller via mail
info@oxo-optik.se.

Köpvillkor
- Fullständig version 

Köpvillkoren är indelade i följande avsnitt: 

1. ALLMÄNT
2. SORTIMENT OCH PRISER
3. BESTÄLLNING
4. BETALNING
5. LEVERANS
6. KUNDUPPGIFTER
7. GARANTI
8. RETURER OCH REKLAMATION
9. SÄKERHET OCH COOKIES
10. FORCE MAJEURE
11. TVIST

1. ALLMÄNT

OXO Optik säljer optik samt diverse jakttillbehör och därmed förenliga produkter via Internet till privatpersoner och företag i Sverige. Du måste vara myndig (ha fyllt 18 år) för att handla hos oss. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformation och -pris och förbehåller oss rätten att korrigera detta, är avikelsen av större art meddelar vi er före leverans. Genomförd beställning mot faktura innebär att du samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Vi behandlar mail och order under våra kontorstider: måndag-fredag 09.00-16.00. 

2. SORTIMENT OCH PRISER

 Sortimentet uppdateras regelbundet.  Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser motsvarande. Vi reserverar oss för eventuella fel, t ex prisuppgifter, som kan uppstå på sajten.

 Alla produkter vi säljer kan användas i Sverige och i de fall bruksanvisning/manual krävs medföljer sådan på svenska.

 3. BESTÄLLNING

När du hittat en vara du vill beställa, klicka på "Lägg Till"-knappen intill varan. Varan läggs då i din kundvagn som visas högt upp till höger. Där kan du hela tiden under din shoppingtur se hur många varor du lagt i din kundvagn och vad totalsumman är. Om du vill se vilka varor, hur många, vilka storlekar och vilka färger du har valt att lägga i din kundvagn, klicka på kundvagnsymbolen eller länken ”Visa varukorg"/"Till kassan” högt upp till höger. I varukorgen kan du alltid ändra antal eller ta bort produkter. När du handlat klart, välj "Till Kassan" . Om det är första gången du handlar på www.oxo-optik.se  registrerar du dina kunduppgifter under den förvalda fliken ”Ny kund”. Fyll i dina uppgifter i formuläret. Fält markerade med * är obligatoriska. Är du sedan tidigare kund hos oss klickar du på fliken ”Redan kund” och loggar in med ditt användarnamn (E-post) och lösenord. Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken "Klicka här" efter frågan ”Har du glömt ditt lösenord?” och där fylla i din E-postadress så skickar vi ett mail med ditt lösenord. 

När du fyllt i dina person- och adressuppgifter fortsätter du med att välja betalsätt och fraktsätt. Slutligen kontrollerar du att summan du skall betala stämmer och om du erhållit en kampanjkod anger du den och klickar på knappen ”Uppdatera” . Om du har något meddelande du vill bifoga i samband med din beställning skriver du det i fältet ”Meddelande till OXO”. För att kunna genomföra ditt köp behöver du slutligen godkänna våra köpvillkor och därefter bekräfta din order. En orderbekräftelse skickas då till din e-postadress. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i  t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Det kan i vissa fall hända att en vara/storlek/färg tagit slut. Om den vara du beställt inte finns i lager kontaktar vi dig. Du kan då välja att vänta tills varan finns i lager eller avbeställa varan. Vi har inget minsta beställningsbelopp. Om du av någon anledning har problem med att handla i butiken är du välkommen att kontakta oss.  0411-399 50 alt;

 info@oxo-optik.se

 4. BETALNING

OXO Optik AB erbjuder dig som kund följande betalningsalternativ: 

4.1 Förskottsbetalning

Du betalar genom insättning på vårt bankgirokonto  5083-9984. Var noga med att ange ditt ordernummer så att vi kan identifiera din betalning. Din beställning administreras så snart pengarna kommit in på vårt konto. När du väljer detta betalnings alternativ får du en pocket kikare 8x21 utan extra kostnad. 

4.2 Kortbetalning

Kontokort - Kortbetalningen är säkrad genom att vi använder betalningstjänster från DIBS samt din bank. DIBS system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass. All kommunikation mellan oss och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Att betalningen sker på en säker sida kan du se genom att adressen på betalsidan börjar med https:// och/eller att det visas ett hänglås i nedre högra hörnet av din webbläsare. Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vi accepterar Visa och MasterCard. Ingen avgift tillkommer. 

4.3 Fakturabetalning

 Betalningsvillkor är 15 dagar netto, efter att varan skickats från vårt lager. Fakturan medföljer normalt i din försändelse alt skickas i ett separat brev. Vid fakturabetalning tillkommer en fakturaavgift på 30 kr. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura.

Villkor för att handla på faktura

Du har fyllt 18 år

Du har en stadigvarande inkomst av tjänst

Du har minst 120 000 kr i årsinkomst

Du har inga betalningsanmärkningar

Du har uppgett samma leveransadress som folkbokföringsadress

Vid samtliga fakturaköp görs kreditprövning via Justitia, när detta görs kommer en kännedomskopia att skickas till dig. Maxbelopp för fakturaköp är 10.000 kr inkl. moms (dvs summan av dina obetalda fakturor får uppgå till max 10.000 kr). Önskas faktura på köp som överstiger 10.000 kr, kontakta oss på info@oxo-optik.se  För att kunna erhålla fakturabetalning krävs att din angivna leveransadress är din folkbokförings-/registreringsadress. Om inte OXO Optik AB s krav är uppfyllda kommer du ombes välja annat betalalternativ (kortbetalning, postförskott eller förskottsbetalning via bankgiro), din faktura order annulleras och du gör en ny order, alt kontaktar oss på 0411-39950 om så önskas eller om du upplever att något är felaktigt.

 Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 18% per år + gällande referensränta. 

Vid utebliven betalning skickas din faktura automatiskt vidare till ett av OXO Optik AB utsett inkasso företag, skulden går därmed över till dem. Detta sker helt per automatik.                                                                                                                                      Skulle något problem uppstå rekommenderar vi dig att kontakta oss på telefon  0411-39950 så snart som möjligt, för att förhindra att detta sker.

Saknar du faktura kontakta oss omgående så undviker vi missförstånd.

 4.5 Skicka inga förskott!

Vi kan inte ansvara för t ex pengar, checkar och frimärken som skickas i brev till oss. 

 5. LEVERANS

  5.1 Leveranssätt inom Sverige

Vi skickar dina varor med DHL beroende på varuslag, vikt och storlek. Varornas normala leverans tid är inom ett par dagar. Varorna kan komma att levereras i mer än ett paket. Varor skickas direkt från vårt lager. Om brevet/paketet är litet levereras det direkt i din brevlåda. I annat fall sker leverans till ditt närmaste serviceställe alternativt direkt hem till dig. Om du är beroende av snabb leverans rekommenderar vi dig att kontakta oss per telefon.   För paket som levererats till ditt närmaste serviceställe gäller att om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar debiteras en avgift på 360 kr oavsett köpesumma. Betalning skall ske inom 14 dagar. I de fall varorna levereras direkt hem till dig kommer du att bli uppringd för att bestämma tid för leverans. Det är därför viktigt att du i samband med din order uppger ett telefonnummer där du kan nås dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta speditören för bokning av ny tid. Notera dock att speditören då tar extra betalt för att köra ut en extra gång och att du i detta fall då får stå för kostnaden. Alla levererade varor är OXO Optik ABs egendom tills det att du har betalt varan.

 5.2 Leveranskostnad inom Sverige

Just nu erbjuder vi följande leveranssätt inom Sverige:

 - För frakt inom Sverige  tillkommer 98 kr i frakt- och administrationsavgift. Mindre försändelser via brev debiteras enligt olika porto satser fr 30 kr, detta ser du tydligt i kundkorgen alt vid produkten.

Även om din order kommer att levereras i olika försändelser debiteras du endast för en frakt.

- Företagspaket/DHL paket dvs dörr t dörr leverans tillkommer frakt- och administrationsavgift 149 kr.

- Avhämtning på OXO Optik AB s  lager i Skurup är givetvis fraktritt.

 Önskar du leverans utanför Sveriges gränser, vänligen skicka ett mail till info@oxo-optik.se  så hjälper vi dig. 

5.3 Leverans-/Transportansvar

Ovan angiven leveranstid är förväntad leveranstid och vi garanterar inte att produkterna kommer fram inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan uppstå. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Dock gör vi alltid vårt yttersta för att leverera din order så fort som möjligt. Vi står för transportrisken, dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss. 

6. KUNDUPPGIFTER

För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte heller meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella. De personuppgifter du lämnar till oss, inklusive personnummer, används för vår egen orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Vi lämnar aldrig någonsin ut personuppgifter eller någon annan uppgift till 3 dje part. Vid misstanke om brott kan vi även lämna uppgifter till Polisen. Vi garanterar dock att ingen annan än vi använder uppgifterna för marknadsföring. Vi säljer till exempel inte e-postadresser. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas. 

7. GARANTI

Vi lämnar garanti på våra produkter. Utöver konsumentlagen lämnar vi på kikare och kikarsikten en förlängd garanti på totalt 5 år. Undantag från detta finns och är angivet för varje produkt.

För Optik under 350 kr lämnas ingen förlängd garanti.

Garantin omfattar fabrikationsfel inte oaktsamt användande. Tänk på att vårda din optik aktsamt.
Kontakta oss först för ev. garanti ärende så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig. 

Garantiperioden förlängs inte till följd av att OXO Optik AB avhjälper fel i produkten eller företar omleverans av produkterna. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. När det gäller t.ex. handhavande fel eller felinställd produkt debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande ifrån OXO Optik AB. Vid reklamation måste garantibevis medfölja. Vid garantiärenden betalar kunden alltid frakten till oss eller serviceverkstaden och vi eller serviceverkstaden står för frakten ut till kunden. 

8. RETURER OCH REKLAMATION 

8.1 Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars bytesrätt/ångerrätt på samtliga varor från det att du mottagit varan (dvs då paketet hämtats ut av dig på ditt utlämningsställe eller brevet/paketet kommit hem till dig). För att din retur ska gå så smidigt som möjligt rekommenderar vi dig att kontakta oss innan du returnerar din vara, t.ex. på mail  info@oxo-optik.se  alt. på telefon 0411-39950, så bistår vi dig med information om hur du enklast går till väga för att returnera varan. Varan skickas därefter tillbaka till oss i originalförpackning tillsammans med eventuella originalhandlingar. Varan måste vara i nyskick och oanvänd, men du har rätt att försiktigt undersöka varan. Du betalar själv kostnaden för returfrakten. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda produkter dvs produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment som till exempel fästen till kikarsikten som inte finns i nätbutiken . Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan så återför vi aktuellt belopp till ditt konto så snart som möjligt, senast inom 30 dagar. 

8.2 Felleverans

Om du har fått fel vara så kontakta oss på info@oxo-optik.se alt 0411-39950 så hjälper vi dig att returnera varan. Vi står naturligtvis för returfrakten. 

8.3 Reklamationer

Enligt Konsumentköplagen har du 3 år på dig att reklamera en vara du köpt. Kontrollera alltid att varan är felfri när du tar emot varan. En vara kan reklameras om varan har fabrikationsfel eller på annat sätt är defekt. För snabb och smidig hantering vid eventuell transportskada rekommenderar vi dig att anmäla detta direkt till speditören vid mottagandet av varan. Skulle varan vara skadad eller på annat sätt defekt eller om du fått fel vara/ fel antal så rekommenderar vi dig att så snart som möjligt kontakta oss t.ex. på mail info@oxo-optik.se alt. på telefon 0411-39950, så bistår vi dig med information om hur du enklast går till väga för att reklamera varan. Vi står för fraktkostnader och skickar dig ett adresskort/fraktsedel så att du kostnadsfritt kan returnera den felaktiga varan. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss. 

9. SÄKERHET OCH COOKIES

9.1 Angående kortbetalningar och 3D Secure

OXO Optik AB använder Dibs som leverantör av teknisk lösning för kortbetalningar. Dibs uppfyller kraven för PCI DSS och betallösningen tillämpar 3D Secure. 3D Secure är en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och MasterCard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på Internet. För ökad säkerhet ska kunden uppge kortets CVC-kod (Mastercard/Eurocard) eller CVV-kod (VISA), som är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort. 

9.2 Cookies

OXO Optik AB innehåller cookies. En cookie är en textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två kategorier av cookies. Den ena kategorin sparar en fil permanent på din dator. Den andra kategorin av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under "Hjälp", eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner. 

9.3 Personuppgifter

I samband med din kundregistrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service du förväntar dig av oss. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice, t.ex. på telefon 0411-39950 eller mail info@oxo-optik.se

10. FORCE MAJEURE

OXO Optik AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. 

11. TVIST 

Om en eventuell tvist mot förmodan skulle uppstå, har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se.

Du finner även information på konsumentverkets hemsida.