KÖPVILLKOR

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Sortimentet uppdateras regelbundet. Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser motsvarande. Vi reserverar oss för eventuella fel, t ex prisuppgifter, lagersaldo som kan uppstå på sajten. Om någon av ovanstående exempel sker, görs alltid en extra avstämning ang order innan leverans.

Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp.  Vi tillämpar 14 dagars retur/ångerrätt som börjar gälla från det att du mottagit din beställning. Vill du utöva din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att ångra din beställning till oss, antingen per mail: info@oxo-optik.se alt per post OXO OPTIK AB, Box 193, 274 24 Skurup, så bistår vi dig med information om hur du enklast går till väga för att returnera varan. Du ska ange ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ordernummer och annan information som kan vara relevant för oss att ha vid hantering av din retur. Det finns också ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se som du kan använda dig av. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande till oss om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen har gått ut. Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att ångra din beställning. Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varan innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Villkoren som måste uppfyllas för att en retur ska bli godkänd och kostnadsfri är följande: OXO OPTIK emottager varan i originalskick, varan är oanvänd och alla delar som ingick i ordern är med i returen, detta gäller även förpackningen.

Om du väljer att utnyttja din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka vad varan/varorna kostat, inklusive kostnaden för en standardleverans utan onödigt dröjsmål. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Observera att vi inte står för kostnaden för returfrakt.

I den mån varan minskat i värde och sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion kommer vi göra ett avdrag motsvarande värdeminskningen.

Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda produkter dvs produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment som till exempel fästen till kikarsikten som inte finns i nätbutiken .

 

Garantier och service

Vi lämnar garanti på våra produkter. Utöver konsumentlagen lämnar vi på optik en förlängd garanti, se vad som gäller för din produkt i produkttexten. Undantag från detta finns och är angivet för varje produkt.

För produkter under 500 kr lämnas oftast ingen förlängd garanti.

Garantin omfattar fabrikationsfel inte oaktsamt användande. Tänk på att vårda din optik aktsamt.
Kontakta oss först för ev. garanti ärende så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig.

Garantiperioden förlängs inte till följd av att OXO Optik AB avhjälper fel i produkten eller företar omleverans av produkterna. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. När det gäller t.ex. handhavande fel eller felinställd produkt ingår detta ej i vårt garantiåtagande. I dessa fall debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande ifrån OXO Optik AB. Vid reklamation måste garantibevis medfölja. Vid garantiärenden betalar kunden alltid frakten till oss eller serviceverkstaden och vi eller serviceverkstaden står för frakten ut till kunden.

Privat Policy

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du vår integritetspolicy gällande personuppgifter. Därmed godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (dataskyddsförordningen) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig. Vi spar dina uppgifter för att underlätta eventuella garantiärenden under garantitiden som oftast är 5 år

Informationen du lämnar om dig själv används av OXO OPTIK AB och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas till tredje part. 

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

 

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

Leveranser

Just nu erbjuder vi följande leveranssätt inom Sverige:

- För frakt inom Sverige sker standardfrakt via DHL servicepoint. Mindre försändelser via brev debiteras enligt olika porto, detta ser du tydligt i kundkorgen alt vid produkten.

Även om din order kommer att levereras i olika försändelser debiteras du endast för en frakt.

- Företagspaket/DHL expresspaket dvs dörr t dörr leverans tillkommer frakt- och administrationsavgift 250 kr.

- Avhämtning på OXO Optik AB s lager i Skurup är givetvis fraktritt.

Önskar du leverans utanför Sveriges gränser, gäller EU frakt via DHL parcel connect, skicka gärna ett mail till info@oxo-optik.se så kan vi informera dig närmare för just din leverans.

 Leverans-/Transportansvar

Omgående leverans, vi skickar din order när den är godkänd och leveranstiden beräknas normalt till 1-3 dagar.

Ovan angiven leveranstid är förväntad leveranstid och vi garanterar inte att produkterna kommer fram inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan uppstå. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Dock gör vi alltid vårt yttersta för att leverera din order så fort som möjligt. Vi står för transportrisken, dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Notera att även transportörens villkor är olika beroende på destination, vill du se vad som gäller för just din ort gå in på https://www.dhltoolbox.se/dhltimetable/TimeTable.aspx?Language=SV och skriv in avsändare postnummer 27492.

Om det är brådskande vänligen kontakta oss per telefon.

För paket, som levererats till ditt närmaste serviceställe, gäller att om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar debiteras en avgift på 360 kr oavsett köpesumma. Betalning skall ske inom 14 dagar. I de fall varorna levereras direkt hem till dig kommer du att bli uppringd för att bestämma tid för leverans. Det är därför viktigt att du i samband med din order uppger ett telefonnummer där du kan nås dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta speditören för bokning av ny tid. Notera dock att speditören då tar extra betalt för att köra ut en extra gång och att du i detta fall då får stå för kostnaden. Alla levererade varor är OXO Optik ABs egendom tills det att du har betalt varan.

Om du har fått fel vara så kontakta oss på info@oxo-optik.se alt 0411-39950 så hjälper vi dig att returnera varan. Vi står naturligtvis för returfrakten.

 

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

Återbetalningsskyldighet:

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.
Se även konsumentverket och distansavtalslagen.

FORCE MAJEURE

OXO Optik AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

TVIST

Om en eventuell tvist mot förmodan skulle uppstå, har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se.

Du finner även information på konsumentverkets hemsida.


EU

General

These Terms & Conditions shall apply to all sales through OXO OPTIK AB and will exclude application of any deviating general or specific conditions or terms of buyer. No waiver or modification of these Conditions of Sale shall be binding upon OXO OPTIK AB, unless approved in writing by an authorized representative of OXO OPTIK AB.


Price and Payment

Every product is shown including tax. In the shopping cart you can see the total price including all fees, taxes, shipping and method of payment. For none EU ex Norway price is without swedish VAT

Delivery

The delivery time is stated in the shopping cart next to the various ways of delivery. If a service/product has another delivery time than expressed in the shopping cart, this delivery time will be stated in connection to the individual services/products.
In case OXO OPTIK has reason to question buyer's solvency or ability to pay for delivered products, OXO OPTIK AB have no obligation to make delivery, and shall be entitled to stop products under carriage, unless buyer makes advance payment for the delivery and other claims arising from the business relation or grants security which can reasonably be accepted by OXO OPTIK AB.

Unclaimed packages

 Unclaimed packages will be returned to us. For all unclaimed packages you will be debited all fees in connection with the return delivery.

Returning products/services

Returning a service/product is to be done on your expense, unless the product/service is faulty or damaged upon delivery. Returned products/services are to be sent as letters or postal packages, and not for COD. In case of a trade, OXO OPTIK AB will pay for the delivery of the replacement product/service. When you have applied the return policy you shall: -in the case of a product: return the product personally or by mail to us. -in the case of a service: make the material available to us, unless this poses significant stress to your person.

Return Policy

OXO OPTIK AB return period is 14 days.

OXO OPTIK AB shall, if under the jurisdiction of our return policy, refund you what you have paid for the product and/or service as soon as possible, but latest within 30 days of the product being returned or you informing us of wanting to return a service. You are oblige to pay for the return delivery of the product. OXO OPTIK AB will pay to send replacement products and/or services.

In your message to us you must clearly state that you regret your purchase. The return period is counted from the day you received the purchased the full, or a significant part of the product. If you have purchased a customized product -or a product with a significant personal customization, the return period is counted from the day OXO OPTIK AB have informed you about the product.

You do not qualify for our return policy if:

  • The service you have bought was commenced with your consent during the return period.
  • The price of the service purchased fluctuates with the financial market (ie Stock options).
  • Due to the physical nature of the service, it is not returnable.
  • The seal of authentication of the product has been broken/opened.

 

When returning a product/service:

  • You are obliged to keep the product/service in the same condition as when delivered.
  • You must not have used the product/service, however you have the right to investigate the condition the product was in when delivered. If damage or harm is caused to a product while investigated the product does not qualify for the return policy.

 

Guarantees and Services

Most of our products has extended warranty for 5 years, products priced less than 50 euros is normally not included the OXO OPTIK AB 5 years warranty.

Privacy Policy

When ordering a product/service you will be asked to fill in you personal information. Upon purchase you agree to this information is stored in accordance with OXO OPTIK AB's privacy policy in order to fulfill our agreement to you as our customer. In accordance to the Swedish law of Personuppgiftslagen (198:204) you have the right to know the information OXO OPTIK AB have registered about your person. If the information is erroneous, incomplete or irrelevant, you may ask to have your information corrected and/or removed. If this is the case please contact us by e-mail.

Force Majeure

OXO OPTIK AB is not liable for any non-performance caused by circumstances beyond our control, which directly or indirectly prevents, obstructs or renders production, delivery or freight uneconomical until such obstacle has been removed (force majeure). Such circumstances shall be deemed to include difficulties to procure raw materials as well as other difficulties and disturbances, including but not limited to war, riot, labour conflicts, fire, flood, storm, accident, fuel or power shortages, transportation shortages, obstacles or interruptions regarding transportation at sea and breakdowns or interruptions of any kind as regards to our equipment or facilities, which are deemed necessary for the performance of our agreements' obligations.


Norge

Priser og betaling

I handlevognen vises totalprisen inklusive frakt og eventuelle betalingsgebyr.
Betalingsvilkår oppgis i handlevognen, avhenging av valgt betalingsmåte.
Fraktvilkår oppgis i handlevognen, avhengig av valgt fraktmetode.

Angrerett

Angrefristen er på 14 dager.

I tilbakemelding til oss må det framkomme tydellig at dere ønsker å benytte angreretten. Angrefrisen løper fra den dagen dere mottar varen eller en vesentlig del av den. Hvis avtalen gjelder en vare som er laget på bestilling eller en vare som har blitt gitt personlig preg, begynner angrefristen å løpe den dagen dere har mottatt informasjon.

Angrefristen gjelder ikke hvis:

  • Tjenesten er påbegynt i løpet av angrefristen med deres samtykke,
  • prisen er avhengig av svingninger i finansmarketdet, som f.eks. på en aksje,
  • varen er i en slik tilstand at den ikke kan leveres tilbake,
  • forseglingen på lyd- eller bildeopptak eller dataprogram er brutt. Som forsegling regnes også teknisk plombering.

Når dere benytter angreretten er dere:

Ansvarlig for at varen er i samme forfatning som da dere mottok den. Dere kan ikke bruke varen, men naturligvis kan dere undersøke den forsiktig. Hvis varen skades eller blir borte på grunn av uforsiktig håndtering av dere, frafaller angreretten.

Garantier og service

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven.

Leveranser

Leveransetid

Leveransetided oppgis i handlekurven under respektive fraktmetoder. Hvis en vare har avvikende leveransetid, oppgis det ved den respektive varen.

Pakker som ikke hentes

Hvis dere velger oppkrav som fraktmetode vil varen ligge på deres lokale postkontor i opptil 4 uker. Varer som ikke hentes innen denne fristen blir returnert til oss. For alle varer som ikke hentes, forbeholder vi oss retten til å fakturere kostnader for returfrakt, ekspedisjonsavgift og håndteringsavgift, per i dag satt til 150,-

Returer

Returfrakt må dere selv bekoste med mindre varen er defekt eller vi har levert feil vare. Retur skal sendes som brev eller pakke, ikke som oppkrav. Ved bytte betaler vi for frakt av ny vare til dere.

Når dere benytter angreretten må dere,

  • hvis det gjelder en vare, sende eller levere den tilbake til oss,
  • hvis det gjelder en tjeneste, gjøre materialet tilgjengelig for oss, med mindre dette skulle innebære problemer for dere.

Tilbakebetalingsplikt:

Hvis dere benytter angreretten, forplikter vi oss til å betale tilbake deres betaling for vare senest 30 dager etter at vi har mottatt varen, eller hvis det gjelder en tjeneste senest 30 dager etter at vi har fått melding om at dere ønsker å benytte angreretten. Dere må selv betale eventuelle returkostnader for å sende tilbake varer.